Aktualności Dodano: 14 kwietnia 2022

Akademia Filmowa (4), piątek, 22 kwietnia, godz. 8.00

Data rozpoczęcia: 2022-04-20
Data zakonczenia:

Zapraszamy zainteresowanych filmem oraz historią kina na czwarty wykład dra Wiesława Kota.

Kościański Ośrodek Kultury
ZAPRASZA
Akademia FILMOWA (4)
Piątek, 22 kwietnia, godzina 8:00
sala kinowa KOK


Podczas czwartego wykładu poruszymy takie kwestie jak:

  • Powiedz, którego Bonda lubisz, a powiem ci, kim jesteś.
  • Rudolf Valentino - ofiara koktailu ze sproszkowanych diamentów?
  • Filmowy remake - siedmiu samurajów czy siedmiu wspaniałych?

 

Remake’i biorą się też stąd, że pojawia się pokusa, by wydobyć daną historię z jej kontekstu kulturowego – bo jest zrozumiała tylko tam i próbujemy przełożyć ją na inną kulturę, wrażliwość, tradycję, wreszcie język. Żeby to oprzeć na przykładzie, zaglądamy do kina lat 50. minionego wieku. Do życia budzi się wtedy nowy filmowy olbrzym – Azja, a do kina artystycznego: zwłaszcza Japonia. Największym nazwiskiem końca lat 50. i następnych dekad będzie Akira Kurosawa. Reżyser i wizjoner zdobył staranne wykształcenie europejskie, a jednocześnie zakochany był w rdzennej tradycji japońskiej. Stąd na przykład pomysł, by opowiedzieć historię z „Makbeta” (w wersji dość swobodnej) w konwencji kultury samurajskiej, przełożyć ją do innego sposobu bycia, mówienia, odmiennej kultury, pejzażu itd. Postał więc wielki epos bohaterski „Tron we krwi”. I stałe u Kurosawy fragmenty pejzażu: ściana deszczu, mgły, tajemniczy jeźdźcy, nieprzeniknione twarze wojowników, pojedynki na miecze samurajskie, których techniki widz europejski nie rozumie, ale podziwia. Scenariuszem, który z kolei od Kurosawy przejęło kino zachodnie była historia pod tytułem „Siedmiu samurajów” z roku 1954. Znowu - XVI-wieczna Japonia, ubodzy wieśniacy, którzy poszukują obrony przed rabującą ich corocznie bandą. W tym celu próbują wynająć samurajów, ale stać ich tylko na takich, których kariera dawno już się skończyła. Weteranów wątpliwej wartości bojowej. Ale okazuje się, że walka za miskę ryżu tym wypalonym weteranom jest bardziej potrzebna niż wieśniakom.


 

 


Zapraszamy wszystkich zainteresowanych filmem na czwarty wykład dra Wiesława Kota. Bądźcie aktywnymi słuchaczami, nie zaśpijcie na czwarty wykład w piątek, 22 kwietnia o 8 rano - do zobaczenia w kinie KOK.                        

 

Wiesław Kot bio

Publicysta, krytyk filmowy, wykładowca akademicki, autor tysięcy publikacji prasowych i przeszło 30. książek. Ostatnio wydał „Sto najważniejszych scen filmu polskiego” i „Manewry miłosne. Najsłynniejsze romanse polskiego filmu”. Obecnie jest profesorem Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Uczy dziennikarstwa i public relations.

Trudnił się publicystyką kulturalną. Kierował Działem Kultury tygodnika „Wprost”, potem analogicznym działem w „Newsweek Polska”. Obecnie zamieszcza teksty na tematy filmowe w tak różnych pismach jak tygodnik „Przegląd”, „Rzeczpospolita” czy „Twój Styl”. Sporo opublikował nawet na łamach „Przewodnika Katolickiego”, a ostatnio w miesięczniku poznańskich dominikanów „W drodze”.

Obecny w wielu formatach telewizyjnych. Przez kilka lat prowadził retrospektywy filmu polskiego w telewizji Kino Polska. Obecnie przybliża historię kinematografii w programie „Seans dla każdego” na antenie TVP Poznań.

Na antenie radiowej obecny od lat 90. Felietony na tematy kulturalne prezentował w poznańskim radiu Merkury, w I Programie Polskiego Radia, w Trójce, w stacji Tok Fm. Obecnie jest stałym felietonistą Radia Poznań.

Odpoczywa przy jazzie i na leśnych ścieżkach Wielkopolskiego Parku Narodowego. Najchętniej jednocześnie.

 

Akademia Filmowa IV wykład

piątek, 22 kwietnia, godzina 8:00, kino KOK

Nie przegap! Nie zaśpij!

Info: (65) 512 05 75